سیم کشی هوشمند چگونه است؟(شرکت کاشان هوشمند امیر کبیر)

پروتکل های مختلف در خانه هوشمند:

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که چرا سیستم عامل همه ی کامپیوتر ها به جز کمپانی Apple ویندوز است و یا چرا در گوشی های موبایل سیستم عامل های اندروید, IOS و یا ویندوز به کار گرفته میشوند و هرکدام مخاطب های خود دارند؟

در ساختمان هوشمند نیز هر کمپانی با تمرکز برروی پروتکل محصولات خود و جذب مخاطب بیشتر سعی در به رسمی شناختن آن بین همه دارد.هر پروتکل ویژگی های خوب و بد مخصوص به خود از نحوه ی پیاده سازی تا امکانات تحهیزات را دارد.

تفاوت اساسی پروتکل های مختلف:

بنا به پروتکل استفاده شده در ساختمان هوشمند سیستم برق آن ساختمان متفاوت خواهد بود برخی از تجهیزات هوشمندسازی بر روی بستر برق سنتی ساختمان ، قابل پیاده سازی هستند و نیاز به سیم کشی جداگانه نخواهد بود که معمولا تجهیزات با پروکل های بیسیم با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند.

بعضی از سیستم های خانه هوشمند با استفاده از پروتکل های مختلفی مانند S-BUS و KNX با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند که این دو پروتکل از پرکاربردترین سیستم ها در حال حاضر در ایران است و ارتباط آن ها از طریق کابل های شبکه میباشد.

تفاوت اساسی سیستم باسیم و بیسیم را میتوان امکانات بیشتر پنل های هوشمند سیستم باسیم بدلیل انتقال اطلاعات از طریق کابل های CAT 5 و CAT 6 ولی سیستم های بیسیم معمولا استفاده از امواجی مانند IR و RF با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند و صرفا قابلیت فرمان روشن و خاموش را دارا میباشند. ساده بودن نصب و راه اندازی سیستم های بی سیم هم از مزیت های آن نسبت به سیستم با سیم است.

قالب کلی سیم کشی هوشمند:

در اینجا هدف معرفی و آموزش مختصر سیم کشی هوشمند برای سیستم های هوشمند با سیم است.

کلیت سیم کشی هوشمند در پروتکل های باسیم این است که همه ی سرخط ها به داخل تابلو میروند. پنل های هوشمند فرمان های لازم را به تجهیزات تابلویی ارسال میکنند.

ارتباط پنل های هوشمند از طریق کابل CAT 5 و یا CAT 6 با سوکت چهار پین 3.5mm متصل میشود.

نحوه ی اتصال سیم ها در شبکه باس به صورت بهم تابیده  است .

چند استاندارد در سیم کشی هوشمند:

  • ارتفاع نصب پنل ها برخلاف کلید های معمولی باید از سطح زمین 1.6 متر باشد.
  • برای نصب اسپیکرها از کابل شیلد دار استفاده شود.
  • تا حدامکان مدار سیستم هوشمند از سیستم فشارقوی و آمپر بالا دور باشد.
  • کلیه استاندارد های تابلو برق طبق مبحث سیزده در تابلو برق هوشمند هم رعایت میشوند.
۵
از ۵
۱۵ مشارکت کننده